تبلیغات
تحقیق و پروژه های روانشناسی - تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی

امروز:

تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی

 تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی  شامل  66 صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد  تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

  مقدمه

در این مقاله ابتدا سیر تاریخی شکل گیری مفهوم واژه سواد اطلاعاتی را در جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار داده و ارتباط آن با یادگیری و موفقیت تحصیلی بیان می گردد. سپس به معرفی اجمالی استانداردهای سواد اطلاعاتی به عنوان چهارچوب نظری انجام این تحقیق و ابزار استاندار سنجش سواد اطلاعاتی پرداخته می شود و در پایان به معرفی پیشینه های مرتبط با موضوع در ایران و خارج از کشور پرداخته می شود.

۱-۲  تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی

ارتقای سطح سواد اطلاعاتی از اهداف فرهنگی تمام کشورهای جهان محسوب می شود . واژه ی سواد ، مفهومی با وجوه بسیار است. هیل ریچ[۱] عقیده دارد : در هر تعریفی که از مفهوم سواد ارائه می گردد باید تمام درجات توسعه را مد نظر قرار دهد و این مفهوم باید یک طیف معنایی در نظر گرفته شود که فرد بر اساس ضروریات اجتماعی و نیز ویژگی های تلاش فردی ، می توتند به درجات متفاوتی از آن نائل آید.(طباطبایی ،۱۳۷۸).

از نظر هیل ریچ “سواد قابلیت اثبات شده ای در مهارت های ارتباطی است که افراد را قادر می سازد با توان بالقوه ای ، مطابق با سنشان و به شکل مستقل، برای حرکت در جامعه به شیوه ی مناسب رفتار کند.”  باودن[۲] با استفاده از نظرات کمپ بل[۳] بیان می کند که: سواد شامل یکپارچه سازی شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن و تفکر انتقادی است. به عبارتی، شامل دانش فرهنگی است که سخنگو، نویسنده یا خواننده را قادر می سازد استفاده از زبان مناسب را در موقعیت های متفاوت تشخیص دهد و به کار گیرد. او بر این باور است که : برای یک جامعه تکنولوژیک پیشرفته سواد،فعالیتی است که به افراد اجازه می دهد از زبان برای بالا بردن تفکر و ایجاد سوال به منظور مشارکت موثر در جامعه استفاده کنند.(باودن،۲۰۰۷).

در گذشته مفهوم سواد اطلاعاتی با واژه های دیگر مثل سواد تابعی، معنی شده است. یونسکو در سال ۱۹۷۸ سواد تابعی را چنین تعریف کرده است: با سواد تابعی شخصی است که پس از کسب مهارت ها و معلومات اساسی، بتواند در همه فعالیت های اجتماعی که مستلزم سواد است به نحو موثری شرکت جوید و با استفاده از توانایی های خواندن، نوشتن و حساب کردن برای رشته ی خود و توسعه جامعه اش گام بردارد. به عبارت دقیق تر ، سوادآموزی تابعی خود تابعی از تغییرات محیطی و زمینه ای و فکری هر جامعه در زمان های متفاوت است.(صیامیان و شهرابی،۱۳۸۳).

سواد اطلاعاتی اولین بار در کتابخانه های دانشگاهی با به وجود آمدن کتابشناختی ها و دستورالعمل های استفاده از کتابخانه شروع به رشد ونمو کرد. پایه سواد اطلاعاتی به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بر می گردد که کتابداران دانشگاهی احساس کردند که دانشجویان به مهارت هایی نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر از کتابخانه ها و منابع آن به عنوان اجزای یادگیری و آموزش دانشگاهی استفاده نمایند.

بر اساس پژوهش رابرت و بلندی[۴]، بین سالهای ۱۹۱۰-۱۸۷۶ در ایالات متحده، حدود ۲۰ کالج و دانشگاه واحد پژوهش کتابخانه ای در برنامه درسی خود ارائه می دهند و ۴۰ کالج هنوز این برنامه را ارائه نمی دهند(گراسیان[۵]،۲۰۰۱).

بی.لامر جانسون[۶]، کتابدار و رئیس کالج استفن میسوری بین سالهای ۵۲-۱۹۳۲ از برنامه آموزش کتابخانه ای دفاع می کند و می گوید به کتابداران نیاز است تا به دانشجویان مهارت های ذیل را یاد دهند: مهارت استفاده موثر از مواد مرجع، مهارت تفکر انتقادی، و کتابخانه به عنوان قلب و مرکز یادگیری دانشگاه.)لارنزن[۷] ،۲۰۰۱).

لاتیت و پاتریک[۸] که در حوزه روانشناسی فعالیت می کردند: خاطر نشان می کنند که استفاده از کتابخانه به نظر می رسد با توانایی های کلی دانشجویان ارتباط دارد.

به تدریج تمرکز دانشگاه ها از آموزش کتابشناختی به آموزش کتابخانه ای تغییر یافت. آموزش کتابخانه ای به معنای یادگیری و توسعه توانایی برای تشخیص اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی منابع اطلاعاتی، و استفاده موثر از اطلاعات بازیابی شده است)زاخری  ،۲۰۱۰).

بر اساس گزارش کنفرانس انجمن کتابخانه ها در آخر دهه ۱۹۷۰، تغییرات فوق باعث رشد سواد اطلاعاتی در قرن ۲۰ شد(شیراتو[۹]،۱۹۹۹).

راکمن[۱۰]  معتقد است که منشا سواد اطلاعاتی به سال ها قبل بر می گردد. از زمانی که کتابخانه در قرن ۱۹ واحد های آشنایی با کتابخانه و شیوه استفاده از آن را ارائه دادند. ( راکمن ،۲۰۰۴) .

اصطلاح سواد اطلاعاتی را  همان طور که در فصل اول تحقیق ذکر شد اولین بار پل زورکوفسکی در سال  ۱۹۷۴ در گزارش خود به عنوان : خدمات اطلاعاتی در محیط ارتباطات و اولویت های آن به کمیسیون کتابداری و علوم اطلاعات ؛ به کار برد.)مکادو[۱۱]،۲۰۰۸؛کورال[۱۲]،۲۰۰۸).

کوستا[۱۳] مطرح کرده است ” سواد اطلاعاتی، توانایی دستیابی، ارزیابی و استفاده از اطلاعات از انواع منابع گوناگون است”(کوستا،۲۰۰۷).

در تعریف های ذیل، دو عنصر شناخت و مهارت مورد توجه است . قدرت دسترسی به اطلاعات با ارزش، آگاهی از چگونگی سازماندهی دانش و اطلاعات و روش های مختلف جست و جو و توان تشخیص موثرترین اطلاعاتی که برای حل مشکل و تصمیم گیری لازم باشد.(پریرخ،۱۳۸۶).

به طور کلی سواد اطلاعاتی مهارتی است که برای بقا در عصر اطلاعات و فنآوری های اطلاعاتی ضرورت دارد. در عین حال و از دیدگاهی کاربردی، این مهارت شامل مجموعه ای از مهارت های مشخص تر است که مورد استفاده عینی دارد.

یادگیری مادام العمر و یادگیری مستقل از جمله کاربردهایی است که در بسیاری از متون برای سواد اطلاعاتی در نظر گرفته شده است.


جهت دانلود متن کامل تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی کلیک نمایید


نوشته شده در : شنبه 10 تیر 1396  توسط : نگار موسوی.    نظرات() .

برچسب ها: تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ، دانلود تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ، پیشینه تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ، تحقیق در مورد تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ، مقاله تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ، مقاله در مورد تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.