تبلیغات
تحقیق و پروژه های روانشناسی - مقاله حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه)

امروز:

مقاله حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه)

مقاله حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه)  شامل 30صفحه به صورت فایل ورد و قابل ویرایش می باشد که یکی از تحقیق های جامع و کامل در مورد حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) می باشد و دارای منابع معتبر می باشد

چکیده

تقریبا همه حکما در اینکه حرکت و زمان از ویژگى‏هاى موجودات مادّى بوده و عالم تجرّد و موجودات مجرّد کاملاً منزّه و برتر از آنها هستند، اتفاق‏نظر دارند. اما مى‏توان با کمک مبانى حکمت متعالیه و دقت نظر در مفاهیم «مجرّد»، «مادّى»، «حرکت»، و «زمان» ثابت کرد که تنها مراتب عالى تجرّد فارغ از حرکت و زمان‏اند و در مراتب نازل «تجرّد»، نه تنها دلیل قاطعى بر استحاله «حرکت» و «زمان» نیست، بلکه چه بسا با الهام از پاره‏اى از آموزه‏هاى نقلى، بتوان ادلّه‏اى هم بر امکان و وقوع «حرکت» اقامه کرد.

کلیدواژه‏ها: حرکت، زمان، مادّى، جسمانى، مجرّد، صدرالمتألّهین.

 

مقدّمه

بر طبق آموزه «تشکیک»، نظام هستى داراى مراتبى شدید و ضعیف است. امّا از یک‏سو، مراتب وجود همگى پیوسته بوده و فاقد هرگونه حدّ و مرز مشخصى‏اند؛ یعنى مرزهاى میان عوالمْ ناشى از انتزاع‏ها و تحلیل‏هاى ذهنى‏اند و در دار هستى از مرتبه بى‏نهایت شدید تا مرتبه هیولى، انفصالى نیست. از سوى دیگر، هر مرتبه از وجود به اقتضاى نحوه وجود (شدت یا ضعف) خود، حکمى ویژه دارد که در سایر مراتب یا اصلاً دیده نمى‏شود یا با شدت و حدّتى متفاوت یافت مى‏شود.

در اندیشه «تشکیک»، «تجرّد» نیز داراى مراتب خواهد بود؛ مراتبى پیوسته، ولى با احکامى متفاوت و متفاضل و به اصطلاحْ تشکیکى. از این رهگذر، شاید بتوان ثابت کرد فقط مجرّداتى که از مراتب عالى تجرّد بهره مى‏برند مطلقا ثابت، و کاملاً منزّه از «حرکت» و «زمان»اند و مراتبى که در مرز میان عالم تجرّد و عالم مادّه قرار گرفته‏اند، و به تعبیرى طراز عالم امرند، چندان هم فارغ از «حرکت» و «زمان» نیستند.

در این مقاله تلاش ما بر آن است که نشان دهیم در برخى از مراتب «تجرّد»، دلیلى استوار بر امتناع «حرکت» و «زمان» وجود ندارد، بلکه با تأمّل در مفاهیم «تجرّد»، «حرکت»، و «زمان» و با دقت در رابطه آنها، مى‏توان به امکان اجتماع سه مفهوم یادشده در مراتبى از هستى پى برد.

 

حرکت

با آنکه هر انسان درک اجمالى‏اى از وجود حرکت دارد و معناى آن را هم مى‏یابد، امّا مردم عموما توان بیان و تحلیل و تفصیل درک ارتکازى خود را ندارند؛ شاید به این دلیل که حرکت، همانند وجود، زمان، علم، نفس و…، از امورى است که از حیث انیّت و تحقّق روشن هستند و از نظر حقیقت، خفى.۱ شاید هم به این خاطر باشد که درک موجوداتى نظیر هیولى، قوّه، زمان و حرکت (که در مرز عدم جاى گرفته‏اند) براى ذهن بشر دشوار است؛ چنان‏که امور فراتر از حد و مرز، نظیر ذات اقدس الهى و صفاتش نیز برتر از درک و اندیشه آدمى هستند.۲

احتمالاً بنابه همین دلایل، فیلسوفان ـ زمانى که درصدد تحلیل معناى حرکت برآمده‏اند ـ تعاریف متنوّعى ارائه کرده‏اند.۳ برخى از تعریف‏ها، که کم و بیش در عبارات ملّاصدرا آمده‏اند، عبارت‏اند از:

۱٫ «الحرکة خروج عن المساواة.»۴

۲٫ «الحرکة کمال اوّل لما بالقوّة من جهة ما هو بالقوّة.»۵

۳٫ «الحرکة … عبارة عن الغیریة.»۶

۴٫ «الحرکة تقال على تبدّل حال قارة فى الجسم یسیرا یسیرا على سبیل اتجاه نحو شى‏ء و الوصول بها الیه هو بالقوّة لا بالفعل.»

جهت دانلود متن کامل مقاله حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) کلیک نمایید


نوشته شده در : یکشنبه 9 آبان 1395  توسط : نگار موسوی.    نظرات() .

برچسب ها: حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) ، مقاله حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) ، تحقیق حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) ، مقاله در مورد حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) ، تحقیق در مورد حرکت و زمان در مجرّدات (بر اساس مبانى حکمت متعالیه) ،
How do I stretch my Achilles tendon?
یکشنبه 15 مرداد 1396 11:01 ب.ظ
Link exchange is nothing else however it is simply
placing the other person's blog link on your page at suitable place and other person will also do
same for you.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر